ابزار رایگان وبلاگ

ابزار وبلاگ

کد آهنگ

علم اپتیک چیست ؟
نسیم خوش دانش
درمسیر کمال چراغ دانش روشن کننده راهتان باد
نگارش در تاريخ سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

 

                 علم اپتیک

یکی از شاخه های فیزیک«اپتیک»یا همان نورشناسی است که به بررسی شکست نور و بازتاب نور و تابش نور و... همان علم اپتیک است. مثلا این که رنگین کمان چگونه تشکیل می شود؟یک جسم را چرا در روز رنگی می بینیم ولی در شب نه؟آینه  چه طور می تواند ما را در خودش نشان دهد؟عدسی ها چه هستند و چه گونه کار می کنند؟چرا صبح قبل از این که خورشید طلوع می کند و شب بعد از این که آفتاب غروب می کند آسمان را قرمز می بینیم؟بعضی ها دنبال جواب این سوالات هستند ولی بعضی ها  به راحتی این پدیده را فقط مشاهده می کنند بدون اینکه برایشان اهمیت داشته باشد.برای اینکه بیشترباعلم اپتیک یا نورشناسی آشنا شویم مثال هایی می زنم :

آیا تابه حال دقت کرده اید وقتی که قاشق یا یک مداد را در یک لیوان آب می گذاریم آن را شکسته می بینیم ؟به این پدیده شکست نور می گویند.

آیا می دانستید نور خورشید از ترکیب 7رنگ درست شده است؟که زمانی که باقطره های باران برخورد می کند ما  را به صورت 7رنگین کمان می بینیم؟

آیا می دانستید که نور درهر ثانیه سی صد هزارکیلومتر را طی می کند؟و سرعت آن ازصدا خیلی بیشتر است؟

دلیل اینکه ما نور رعد وبرق را زودتر از صدای آن می بینیم همین است.

این ها نمونه هایی از علم اپتیک است که امیدوارم در سالهای آینده اطلاعات بیشتری در این زمینه یاد بگیریم.

نویسنده:سجاد خاندایی قمصری

دبستان22بهمن قمصر

 

نگارش در تاريخ سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

                                      «مهندسی هوا فضا»

طراحی،تولید،مدیریت،نگهداری و به کارگیری یا خدمات مربوط به وسایل پرنده مثل هواپیما،بالگرد،موشک،ماهواره و...را مهندسی هوافضا می گویند.

دراین جا به تعدادی از این محصولات اشاره می کنم:

1-هواپیما های بدون سرنشین:که برای تحقیقات یا حمله های نظامی از آن استفاده می شود.

2-قایق های پرنده:که هواپیما هایی هستند که می توانند روی آب هم حرکت کنند و شناور باشند.

3-میکروپرنده ها:بسیار کوچک،سبک و بدون سرنشین هستند.و کارشان این است که دوربین های هوایی و سیستم های جمع آوری اطلاعات را حمل می کند.

4-ماهواره ها:فضاپیما های تدون سرنشین هستند که دور مدار زمین می گردند.برای تحقیقات در مورد سیاره ی زمین و پیشبینی وضع هوا و یا کشف چیزهای دیگر در فضا.

5-شاتل های فضایی:مثل موشک از زمین بلند می شوند و ماهواره ها را در مدار زمین پرتاب می کنند و دوباره مثل هواپیما روی زمین می نشیند.

6-فضاپیما های رباطی:که به کاوشگر معروف هستند و می توانند از کنار سیاره ها عبور کنند و روی آن ها بنشینند.دوربین هایی روی آن ها نصب شده که اطلاعات را جمع آوری می کنند و به زمین می فرستند

7-موشک ها:فضاپیماها برای خارج شدن از جاذبه ی زمین به موشک هایی نیاز دارند تا آن ها را با سرعت وقدرت زیاد به هوا پرتاب کند که امروزه طراحی و تولید اکثر این ها در کشورمان به دست مهندسین هوافضای ایرانی انجام می شود.

به کوشش سجاد خاندایی

نگارش در تاريخ سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

                                                                      «بایو»

«بایو»معجزه ی دیگری از«فناوری نانو»است.

دانشمندان با ترکیب کردن 13نوع ماده ی معدنی خاص و ذوب کردن آن با دمای بالا به وسیله ی تکنیک های مخصوص ماده ای به دست می آورند به نام«بایو»آن را در ظرف شیشه ای وکوچک و مخصوصی به نام«دیسک»قرار می دهند و ابزاری به دست می آورند که دانشمندان به آن«بایودیسک»می گویند.

بایو دیسک وسیله ای برای تولید انرژی طبیعی است.

مواد موجود در بایودیسک به ساختار مولوکولی مایعاب طراوت وتازگی می بخشد. باعث می شود هر مایعی آب دار تر و خوش مزه تر شود.برای مثال به چند نمونه از کاربردهای بایودیسک در زندگی انسان اشاره می کنم:

با قرار دادن بایودیسک در یخچال میوه ها وگوشت خوش طمع ترخوش بو تر و تاریخ مصرف آن بیشتر شده و دیر تر خراب می شوند.بدن ما هم با افزایش سن انرژی ملکولی اش را از دست می دهد که این باعث بیمار شدن و ناتوان شدن اندام های بدن می شود که می توان با خوردن و یا دوش گرفتن با آبی که با بایو ترکیب شده دوباره انرژی به دست آورد و بدن قوی و شاداب می شود.آبی که در بدن ماست باعث زنده ماندن ما می شود.اگر ماده ی بایو را از طریق خوردن آب و یا در دست گرفتن بایودیسک زیر نور آفتاب به آب بدن انرژی بیشتری بدهیم؛حتی می تواند سلول های سرطانی بدن را از بین ببرد ویا با قرار دادن بایودیسک زیر تشک خواب می توانیم خواب خوبی داشته باشیم وحتی صبح وقتی از خواب بیدار می شویم خیلی سرحال و شاداب هستیم.و خلاصه این که بایودیسک می تواند باعث آرامش روح و روان شود و درد را تسکین دهد و بدن را در برابر بیماری ها مقاوم کند وانرژی بیشتری در مواد غذایی به وجود بیاورد.

«به امید روزی که هر ایرانی در خانه ی خود یک بایو دیسک  داشته باشد.»

  

نویسنده: سجاد خاندایی قمصری

دبستان22بهمن قمصر

 

نگارش در تاريخ سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

«علم نانو»

در ابتدا می خواهیم بدانیم نانو چیست؟

تمام مواد اطراف ما «جامد،مایع و گاز»از ذرات ریزی به نام ملکول تشکیل شده است که این ملکول ها هم از ذرات ریزتری به نام اتم درست شده است،که حالت طبیعی ماده است. مثل قطعات خودرو،کامپیوتر،پارچه و....

برای این که خواص مواد را تغییر دهیم و بتوانیم از آن ها استفاده های بیشتری ببریم باید تغییراتی در این مواد ایجاد کنیم که به دستکاری و تغییر دادن اتم های موجود در هر ماده ای   «علم نانو» می گویند.

دانشمندان با تغییر دادن اتم های مواد که همان فناوری نانو است توانسته اند کفش ها و لباس هایی تولید کنند که با تاثیر گذاشتن بر روی گردش خون بدن خستگی را از بین ببرند و یا مثلا در صنایع خودرو سازی ،قطعاتی بسازند که خودرویی سبک تر،

راحت تر،ایمن تر با کاهش مصرف سوخت داشته باشیم.یا در ساختمان سازی از مصالحی از نانو داشته باشیم که عایق گرما،رطوبت و صدا باشد تا در همه چیز صرفه جویی شود.

باطری هایی که انرژی بیشتری را در خود ذخیره کنند و ابزار هایی که بتوانند با تشخیص دادن علایم زلزله آن را پیش بینی کنند .پس در این جا متوجه می شویم که علم نانو در زندگی انسان تحولات اساسی ایجاد می کند و فواید زیاد در صرفه جویی،تامین محصول بیشتر با هزینه ی کم تر و افزایش درآمد های ملی دارد.                    

نویسنده:سجاد خاندایی قمصری

دبستان 22بهمن قمصر

 

 

نگارش در تاريخ دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

یکی از دغدغه ها و نگرانیهای همکاران محترم در نظام توصیفی مساله زمان است .

کلاسی با 30 دانش آموز را در نظر بگیرید که معلم آن کلاس باید در فرصتی کم تکالیف را ببیند و باز خورد آن را بنویسد .

در ساعت بعد آزمونی برگزار کند و باز خورد های آن را بنویسد .و...

مطمئناً وقت کمک می آید .

یکی از ابتکارات اینجانب در سال جدید تهیه مهر های باز خورد توصیفی است .

مهرهایی که نیاز به استامپ ندارد .لذا باسرعت زیادی می توان بازخورد ها را منتقل کرد .

اینجانب برای شروع کار 3 مهر سفارش دادم .

1- آفرین فرزندم توعالی هستی ( برای دانش آموزانی که واقعاً عالی هستند )

2- آفرین و مرحبا  نوشته ای چه زیبا( برای امضای تکالیف )

3- آینده ساز کوچک تلاشت را می ستایم (برای دانش آموزانی که نیاز به تلاش بیشتری دارند )

بقیه عکسها در ادامه مطلب


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

با مشاهده ی عکسهای زیر مزایای فرش شدن کلاس را در ادامه مطلب ببینید .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

باز وبسته شدن دریچه قلب در 24 ساعت

110هزار مرتبه

رساندن خون به اندامهای بدن  در 24 ساعت

10520 لیتر

باز و بسته شدن دریچه قلب طی هفتاد سال

3 میلیارد مرتبه

طول سیستم لوله کشی بدن به وسیله رگها و مویرگها

560 میلیون متر

تعداد گلبول های خون

25تریلیون

عمل تصفیه خون توسط دو کلیه در 24 ساعت

500 لیتر

تعداد مراکز عصبی در بدن

4میلیون

هر سانتیمتر مربع پوست دارای

4هزار غده

تعداد سلول های مغز

14میلیارد

سیستم اطلاع رسانی از طریق بافتهای عصبی

480میلیون متر

 

نگارش در تاريخ دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

خواص عسل

عسل زود جذب خون می شود . عسل ایجاد عفونت  معده و روده را مانع می شود . عسل در خون سازی موثر است . عسل برطرف کننده یبوست است .عسل مسکّن است .عسل مسکّنی است برای کسانی که دیر به خواب می روند .عسل برای رفع خستگی موثر است . عسل برای تقویت اعصاب بچه داخل شکم مادر موثر است . عسل بر میزان کلسیم خون می افزاید . عسل در تقویت دستگاه گوارش موثر است . و ایجاد نفخ نمی کند . ترمیم به کمک عسل سریعتر صورت می گیرد و برای کلیه ها زحمتی ایجاد نمی کند . عسل در شب شاشی کودکان موثر است عسل در رفع سرفه موثر است . عسل در سوختگیها موثر است . عسل برای سالخوردگان نیروزاست .عسل در تقویت قلب موثر است برای در مان آسم و در امراض ریوی مفید است . عسل در خونریزی ها و اسهال موثر است . عسل آواز را صاف می کند عسل بدن را گرم می کند . عسل در درمان زخم معده و اثنی عشر مفید است .

نگارش در تاريخ دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

الکل دو دقیقه پس از مصرف بدون تغییر جذب خون می شود جذب الکل با گرما همراه است رگها تحریک شده و گشاد می شوند و با عبور خون بیشتر  پوست سرخ تر می شود . الکل غشای مخاطی معده و روده را تحریک می کند . لذا احساس گرسنگی از بین می رود و کبد متورم می شود و باعث سخت شده بافتهای کبد می شود  الکل به معده نیز آسب می رساند و اسید معده بیشتر ترشح می شود و باعث زخم معده می شود . به طور کلی الکل بر قلب  مری عضلات و بینایی اثر گذاشته و باعث کمبود ویتامین می شود .اثرات رفتاری الکل بر دستگاه عصبی است سرعت دقت و حد تشخیص و خود داری انسان کم می شود افزایش الکل باعث لکنت زبان- اشیا را دو تا دیدن و عدم تعادل است . افزایش بیشترالکل باعث بیهوشی و گاهی مرگ می شود.

نگارش در تاريخ دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

 

 

برای ورود به سایت کودکان اینجا   را کلیک کنید و لذت ببرید .

نگارش در تاريخ دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

 

 به نام خدا
لیزر چیست و چه کاربرد هایی دارد؟
هر نوری یک رنگی دارد و از یک نقطه ای به جایی می تابد و انرژی خود را پخش می کند.مثل نور خورشید که وقتی می تابد انرژی خود را به همه ی زمین پخش می کند.
لیزر هم یک نور است ولی با چشم دیده نمی شود و فرق آن با نور های معمولی در آن است که این نور به وسیله ی دستگاه های مخصوص فعال می شود و انرژی آن
چندین هزار برابر نور طبیعی است و یک نقطه ی مشخصی را هدف قرار می دهد و با شدت و قدرت زیادی به آن نقطه می تابد ولی نور های معمولی این طور نیستند و وقطی به جایی می تابند قسمت زیادی از انرژی نور آن ها از بین می رود و کم می شود ولی نور لیزر حتی اگر از راه دورهم به چیزی بتابد باز قدرت و انرژی زیادی به هدف وارد می کند.
مثلا پزشکان در جراحی های خود برای این که از چاقو استفاده نکنند و ضرر زیادی به بدن بیمار وارد نکنند از دستگاه لیزر استفاده می کنند.
وقتی نور لیزر به بدن بیمار برخورد می کند،سلول های آن نقطه ای را که پزشک می خواهد شدیدا گرم می کند تا سلول های اضافی و زیان آور خراب می شوند و از بین
می روند ولی به قسمت های دیگر آیسیبی نمی رساند.
پزشکان حتی می توانند با لیزر قسمتی از اندام را برش بزنند و یا خال های پوستی را بسوزانند و یا برای زیبایی چین چروک های صورت را از بین ببرند.
لیزر در پزشکی می تواند جای چاقوی جراحی را بگیرد و یا در جوشکاری ها برای بریدن قطعه های سخت از آن استفاده می شود و یا مثلا وقتی از کنترل تلویزیون استفاده می کنیم،نور لیزر است که باعث روشن و خاموش شدن تلویزیون می شود.
لیزر یکی از برجسته ترین اختراعات قرن بیستم است که موارد استفاده های زیادی در علم پزشکی،کامپیوتر،صنعتی و... دارد که در این جا از توضیح آن ها قاصریم.
به کوشش سجاد خاندایی دانش آموز کلاس چهارم